IT-eetikakoodeks

 Leidsin internetist organisatsiooni ACM ehk  Association of Computing Machinery poolt koostatud IT-eetikakoodeksi. Minu arust on see hea koodeks, sest selles on kirjutatud nii üldistest eetika reeglitest, kui ka reeglitest, mis kehtivad IT-juhtidele ning ka tavalistele IT-valdkonnas töötavatele inimestele. Üks punkt, mida minu arust mõned suurfirmad eiravad on see, et alati peaks olema tava inimeste või kasutajate heaolu kõige selle arenduse keskmes. Küll aga mida aeg edasi läheb, seda rohkem kerkivad esile firmad, mis kasutavad inimeste andmeid ebaeetiliselt ning näiteks müüvad neid edasi ilma inimese nõusolekuta. Üks punkt, millega ma nii väga ei nõustu on punkt 2.6, mis ülteb: "Perform work only in areas of competence." Ma saan aru, mida sellega mõeldud on ja miks see seal on, kuid arvan, et sellist  kompententsi saabki saavutada tehes neid asju, milles sa nii kompetente veel ei ole. Muidugi võib neid teha niisama töö kõrvalt ja nii et keegi otseselt seda tellinud ei ole, kuid siis ei puutu sa kokku reaalsete probleemidega, mis võivad esineda reaalsel suurema skaalaga projektil. Punkti 3.6 ehk "Use care when modifying or retiring systems." on mõte, mida minu arust võiksid firmad ja juhid rohkem järgida. Mind küll näiteks jubedalt häirib kui mõne programmi mõni feature kaob jäljetult ning mingit juhist ei ole, kuidas seda asendada. Ning viimaseks üks punkt, mille vastu ma ise võibolla vahepeal eksin ehk punkt 2.7 "Foster public awareness and understanding of computing, related technologies, and their consequences." Mitte, et ma mingisugune computing professional oleks, aga selline tuttavate informeerimine on minu jaoks vähemalt jube raske, sest tihtipeale muutun ma teadmiste jagamisel hoopis tusaseks, sest teatud asjad, mis minu jaoks on common sense võivad olla kellegi teise jaoks hoopis midagi uut ja tundmatut. Mul tekivad küsimused, et kas see inimene on kivi all elanud või lihtsalt eile sündinud. Hiljuti olen ma õnneks arusaanud, et need inimesed saavad ka väga hästi elatud, isegi kui nad neid asju ei tea. Pluss kindlasti on asju mida nemad teavad ja millest mul õrna aimugi ei ole. Üldiselt on see koodeks väga hästi kirjutatud ning katab kõiki vajalikke aspekte ning annab iga punkti kohta ka pikema selgituse.


kasutatud kirjandus:

https://www.acm.org/code-of-ethics

Comments

Popular posts from this blog

Tehnoloogiad interneti varasemast ajaloost

Eric S. Raymond Hacker-HOWTO Arvustus

IT-turvariskid